Klienti

Našimi klientami sú prioritne deti , žiaci a študenti s narušenou komunikačnou schopnosťou

Jednotlivé druhy narušenej komunikačnej schopnosti

Jednotlivé druhy narušenej komunikačnej schopnosti možno analyzovať v rozličných koncepciách, v rámci rozličných teórií a v rozličných kontextoch.

Pre naše potreby bude najjednoduchšie uplatniť tzv. fenomenologické hľadisko. Z tohto aspektu možno hovoriť o desiatich základných kategóriách narušenej komunikačnej schopnosti:

  1. vývinová bezrečnosť — narušený vývin reči,
  2. získaná orgánová bezrečnosť (pri poškodení mozgu) — afázia,
  3. získaná psychogénna bezrečnosť — mutizmus, elektívny mutizmus,
  4. narušenie zvuku reči — fufnavosť,
  5. narušenie plynulosti — zajakavosť, brblavosť,
  6. narušenie článkovania — dyslália, dyzartria,
  7. poruchy hlasu — dysfónia, afónia,
  8. kombinované chyby a poruchy reči — súčasný výskyt viacerých druhov narušenej komunikačnej schopnosti,
  9. symptomatické poruchy reči: narušená komunikačná schopnosť pri iných postihnutiach, ochoreniach, narušeniach, napr. pri sluchovom postihnutí, detskej mozgovej obrne, poruchách pozornosti s hyperaktivitou,
  10. narušenie grafickej stránky reči: agrafia, alexia, akalkúlia, dyslexia, dysgrafia, dyskalkúlia — špecifické poruchy učenia.