Našimi klientami sú prioritne deti , žiaci a študenti s narušenou komunikačnou schopnosťou
Jednotlivé druhy narušenej komunikačnej schopnosti
Jednotlivé druhy narušenej komunikačnej schopnosti možno analyzovať v rozličných koncepciách, v rámci rozličných teórií a v rozličných kontextoch.
Pre naše potreby bude najjednoduchšie uplatniť tzv. fenomenologické hľadisko. Z tohto aspektu možno hovoriť o desiatich základných kategóriách narušenej komunikačnej schopnosti:
- vývinová bezrečnosť — narušený vývin reči,
- získaná orgánová bezrečnosť (pri poškodení mozgu) — afázia,
- získaná psychogénna bezrečnosť — mutizmus, elektívny mutizmus,
- narušenie zvuku reči — fufnavosť,
- narušenie plynulosti — zajakavosť, brblavosť,
- narušenie článkovania — dyslália, dyzartria,
- poruchy hlasu — dysfónia, afónia,
- kombinované chyby a poruchy reči — súčasný výskyt viacerých druhov narušenej komunikačnej schopnosti,
- symptomatické poruchy reči: narušená komunikačná schopnosť pri iných postihnutiach, ochoreniach, narušeniach, napr. pri sluchovom postihnutí, detskej mozgovej obrne, poruchách pozornosti s hyperaktivitou,
- narušenie grafickej stránky reči: agrafia, alexia, akalkúlia, dyslexia, dysgrafia, dyskalkúlia — špecifické poruchy učenia.